zondag 26 mei 2019

TINE ZIET (169): Madrigaal


Deze week won Menen de titel ‘Marginaalste stad van Vlaanderen’. Dat zag ik passeren op sociale media. Het betreft hier wel degelijk een ludieke titel in het leven geroepen door een Facebookpagina die opriep tot stemmen. Meer dan 8000 deelnemers brachten een stem uit en uiteindelijk ‘won’ Menen van Aalst.  En ook al is dit niet te serieus op te vatten, het deed me een beetje pijn.  Sinds ik hier woon, inmiddels al een dikke zeven jaar, vecht ik net voortdurend tegen het vooroordeel dat het hier marginaal zou zijn. Almaar moet ik tegenover vrienden en familie verantwoorden waarom ik hier ben komen wonen. En hoe langer ik hier woon, hoe meer ik hen er kan van overtuigen dat Menen bij me past en dat het hier wel degelijk fijn wonen is. Dat Menen mijn liefde wel degelijk verdient en goed is om in te vertoeven. Dat een facebookpagina er in amper twee weken in slaagt dat etiket weer bovenaan op mijn stad te plakken, kan niet anders dan me persoonlijk raken. Ook al is het het resultaat van een grapje.  Als mensen die onze stad niet kennen in de zoekmachine ‘Menen’ intikken komt dat lelijke woord weer veel te dicht in de zoekresultaten te staan en wie het korreltje zout niet van de realiteit kan onderscheiden, ziet dus alleen maar dat.

Componisten, tekstschrijvers, dichters met een hart voor deze stad zou ik dan ook heel graag willen oproepen om massaal madrigalen voor onze stad te schrijven.  ‘Madrigaal voor Menen’ komt voor ‘marginaal’ en ook al lijken de woorden wat op elkaar, de betekenis is zoveel mooier. Het betreft hier namelijk een vocale liedvorm: koorwerken als het ware. We zouden massaal boven dat ‘marginaal’ kunnen zingen als één groot koor dat niet aan de zijkant wil blijven staan. Het mag zelfs een beetje vals zijn. Als we maar samen achter die schone lofzangen gaan staan. Als in één team als het ware. Met af en toe een kritische noot met inhoud. Wat typische lokale zelfspot vanzelfsprekend.  Geen al te hoge tonen (dat verdraagt onze stad niet) en weinig solo’s. Maar een fier en opmerkelijk samen.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 24/05/19)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...