dinsdag 7 februari 2017

TINE ZIET (52): Mineraal

De maand van het water is ingezet. Dat wil men ons toch doen geloven. Tournée Minérale is van start gegaan. Een maand waarin men belooft geen alcohol te drinken. Ik doe er niet aan mee. Niet omdat ik er het er nut niet van in zie maar ik ben in februari jarig en dan troost je jezelf toch niet met water? Mijn alcoholvrije maand had ik spontaan in oktober en die viel goed mee.  Natuurlijk zal ik het mijn lijf nog vaker gunnen. Liever doe ik dat op eigen verzoek.

Waarom doen we dat eigenlijk? Onszelf een doel voorhouden? Een maand niet drinken. Een maand geen vlees eten. Een maand je snor laten groeien. Een jaar in een chalet in een bos gaan wonen. Elke dag op de loopband staan. Wekelijks een column schrijven voor De Weekbode (een jaar lang al, hoera!). Waarom in godsnaam?

Ikzelf doe het om niet te verstoffen. Om niet te verzanden tot één of andere aftandse mineraal. Uitdagingen houden mij scherp. Ze zorgen enerzijds voor regelmaat, maar anderzijds ook voor een mooier verhaal.  Ze herboetseren je. Soms wordt zo’n uitdaging een blok aan je been en dan is het zaak om koppig aan die verleiding te weerstaan je challenge op te geven. Hoeveel fitnessabonnementen werden na die goeie voornemens op 1 januari al in de vuilnisbak gegooid? Hoeveel loopschoenen hangen alweer aan de haak?


Durf eens een uitdaging aan te gaan! Stel jezelf een doel voor ogen. Heb de moed niet op te geven, door te gaan! Ik klink deze maand extra (met bubbels) op wie zich met discipline aan een zelfbelofte houdt. Beloofd!

(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 03/02/17)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....