maandag 29 juli 2024

TINE ZIET (431): Bleek

Wie goed heeft opgelet weet dat ik vorige week in Polen heb gezeten. Meer bepaald in Krakau. Bij een bezoek aan die stad, hoort een rondleiding in Auschwitz / Birkenau. Niet omdat alle reisgidsen dit zo verkopen, maar ook omdat ik met mijn eigen ogen die vreselijke plek wou zien.

Voor de rondleiding begon, kregen we enkele instructies. Zo moesten de telefoons uitgeschakeld blijven. Fotograferen mocht, maar uit respect kregen we op sommige plaatsen fotografeerverbod. Ook werd ons gevraagd om op sommige plekken te zwijgen. Zelf maakte ik onderdeel uit van een groepje van tien. Maar voor en achter ons waren de groepen groter. Het viel me op, hoe lastig sommige mensen het hadden met deze simpele instructies. Nochtans deden alle gidsen volgens mij erg hun best om te wijzen op de gruwelijkheden die in elk gebouw gebeurden. Ik vroeg me af hoe je in godsnaam tegen een kachel aan kan leunen in zo’n kamer? Of hoe je doodleuk de telefoon kan opnemen in een ruimte waar mensen verhongerden?

In Birkenau was er blijkbaar een ‘schijnbarak’ waar gezinnen gezellig samen leken te wonen. Want ook in die tijd bestond er al publiciteit. Zodat met beeldmateriaal kon worden aangetoond hoe ‘gezellig’ men het daar toch had in Polen! Een jongere vrouw uit mijn groep had uit de hele uitleg in beide kampen blijkbaar alleen maar dit ene stukje begrepen. Want op het einde vroeg ze de gids wat er dan in godsnaam zo erg was voor al die gezinnen. Een man durfde te klagen over de hitte. Verontrustend. Wat ik in mijn groepje zag, gaf wel hoop: het was vooral de jeugd die verbleekte.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  18/07/24)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (438): Buurman Rudy

Eén van de redenen waarom ik er tegenop zag om buiten te komen tijdens de Wieltjesfeesten was ongetwijfeld het idee dat ik overal kandidaten...