dinsdag 26 december 2023

TINE ZIET (403): Ringetje

Met meer dan zevenduizend waren ze. Bezoekers die de overzichtstentoonstelling met werk van Yvonne Serruys bezochten. Dat is op z’n minst een geslaagde hommage te noemen aan de vrouw die 150 jaar geleden in onze stad geboren werd en overduidelijk haar stempel zette op het grote artistieke veld. Het feit dat bezoekers soms zelfs van ver buiten Menen naar ons cultuurcentrum en het stadsmuseum kwamen om deze expositie te bewonderen, bewijst dat. De oeuvrecatalogus die samen met de expo verscheen wordt inmiddels al in andere musea te koop gesteld! Zelfs in het buitenland! Toch zullen veel inwoners van onze stad nog steeds niet weten naar wie de Y Serruysstraat werd vernoemd. Dan is dat maar zo. Het is al heel wat dat er intussen meer en meer mensen wél zullen weten wie ze was.

Ook al settelde deze ‘beeldhouwer van de nieuwe vrouw’ zich in het mondaine Parijs, ze bleef erg verbonden met haar hometown Menen. Foto’s en filmpjes uit dat Parijs toen doen tot de verbeelding spreken. De jurken en de hoofddeksels daarop getuigen van een flamboyante tijd daar. Het feit dat Serruys haar vrouwen evenwel in hun blootje portretteerde maakte haar modellen universeler en fragieler. Al maakte ik me toch deze bedenking:  Wat schijnen vrouwen in die tijd toch allemaal geboren met een lijf dat  door een ringetje is te halen! Al is dat misschien gewoon kwestie van perspectief. Zo zonder corset en zonder gaine, voelden die dames misschien wellicht ook wel gewoon gêne.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  22/12/23)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...