maandag 27 november 2017

TINE ZIET (93): Pyjama

Vrijdagavond lag ik wellicht net zoals veel buurtbewoners naar een schermpje te turen toen ik opeens een raar geluid hoorde. Het leek zelfs alsof mijn huis wat trilde. Nu, ik ben geen ramptoerist, dus maakte ik voorlopig geen aanstalten om op te staan. Toen er niet lang daarna allerlei sirenes klonken en een brandweerwagen met zwaailichten voor mijn raam bleef stilstaan, bedacht ik dat ik toch beter naar buiten stapte.

Eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik al in pyjama was. Ik trok snel een jeansbroek aan met mijn jas eroverheen. Sinds ik eens een paar getuigen van Jehova heb weggejaagd door in mijn pyjama van achter de voordeur te verschijnen, durf ik mij zelden aan andere personen zo te tonen.  Buiten stonden al mijn buren bij elkaar. Zij kenden overduidelijk geen pyjamaschaamte.

Buiten waren (alweer) twee auto’s op elkaar gebotst. Eén auto was nu met z’n neus in de muur van het kapsalon ‘geparkeerd’. En andere stond midden op het kruispunt. Ik hoorde de omstaanders zeggen dat het nu genoeg was geweest. Dat er al te veel ongelukken op dat punt waren gebeurd. Altijd door te hoge snelheid in combinatie met een voorrang van rechts. Ik had naar blote benen kunnen kijken, naar dessins op pyjamabroeken, pantoffels. Ik had mijn buurt als het ware in z’n blootje kunnen zien, maar ik kon alleen maar naar de vrouw kijken die vastgeklemd zat in de auto in de muur. Het bleek de overbuurvrouw te zijn. Hoe ze almaar bleker werd. Haar blik steeds verder weg. Hoe men met man en macht haar uit de auto wist te krijgen en hoe ze als een klein ziek vogeltje werd weggereden.

Ik bedacht dat er veel ergere dingen zijn dan je pyjama met je buren te delen.

(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 24/11/17)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....