maandag 31 oktober 2022

TINE ZIET (345): 0,0%

Omdat ik niet zo vaak als vroeger meer onder de mensen kom, zijn er niet  veel die het weten maar ik heb er een alcoholstop van 42 dagen op zitten. Het is niet iets om mee te pronken. Ik verwacht geen loftrompet voor dit resultaat. Ik deed het  niet om een dringende reden. Het was een uitdaging die we samen met de band genomen hebben en voor zover ik weet, hebben we er ons alle drie aan gehouden.

Voor mij was het eigenlijk geen echte zware uitdaging. Ik was vooral benieuwd naar positieve gevolgen van dat experiment. Het is niet dat ik dagelijks drink, maar als ik drink durf ik wel eens te diep in het glas te kijken. Al is dat almaar minder diep. Alcohol blijft toch een gif. Nu dacht ik dat ik me na al die dagen extra thee en water stukken gezonder en fitter zou gaan voelen. Mijn huid is er in geval niet door gaan stralen. Ik ben er niet door afgevallen helaas. Misschien zelfs in tegendeel. Ik bleef wel minder lang plakken en sliep dieper en langer. Daardoor kreeg ik toch meer gedaan op een dag of was er tenminste meer tijd over.

Wat me aangenaam verraste afgelopen weken is dat er begripvol wordt omgegaan met het feit. Ik hoorde niemand die me wou overtuigen toch iets alcoholisch te drinken. Als ik ergens te gast was, werd er voor een non-alcoholisch alternatief gezorgd. Op korte termijn leerde ik een paar alcoholvrije biertjes kennen, (ja, ik weet het, daarin zit toch een klein percentage alcohol) die feestjes toch wat feestelijker maakten. Een speciaal glas werkt bijvoorbeeld ook om een aperitiefgevoel te krijgen.

Of het leven minder leuk was? Dat denk ik eigenlijk niet. Al moet ik wel bekennen dat het soms wat lastiger was om in de stemming te komen. Jammer eigenlijk. Soms is het in dit leven lastig los te laten en dan durft een sterker glaasje wel  helpen. Er zijn alternatieven zat om hetzelfde effect te bekomen. Die zijn voor een volgende uitdaging.

 (verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 28/10/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...