maandag 17 oktober 2022

TINE ZIET (343): Zaterdagochtendchagrijn

Zondagochtend besloot ik na een sloom ontwaken om naar een aperitiefconcert te rijden in GC ’t Forum. Het zette percussie in de kijker. Wie gedacht had om een klein uurtje naar trommels en xylofoonsolo’s te luisteren, kwam er bedrogen uit. Benjamin Verstraete liet op z’n typische eigenzinnige wijze het soort percussie horen en zien dat amper een podium krijgt op traditionele concerten. Met stokken die op lichtzwaarden leken bijvoorbeeld.  Nu, ik zal verder niet teveel in detail treden, feit is dat ik enorm verrast werd.

Mensen die mij uit mijn jeugd kennen weten dat ik een slagwerkverleden heb. Mijn korte, maar daarom niet minder leuke carrière als trommelaar, leidde er toch toe dat ik twee jaar slagwerk ging volgen op zaterdagochtend. Het was ondanks mijn schitterend gevoel voor ritme – ahum - geen succes. Dat kwam vooral omdat ik niet voluit kon oefenen en dus ook niet echt kon groeien en genieten van het spelen. Ik herinner me dat ik een sleutel kreeg van het lokaal waar we les kregen. Toen er een paar keer oudere jongens naar binnen kwamen met het excuus dat ze ook moesten oefenen (aan de toog),  durfde ik als verlegen meisje niet meer repeteren en was dan maar creatief met koekendozen.  De leraar was niet echt enthousiast over mijn slagen.  Hij was meestal knorrig maar bleef ondanks alles enorm geduldig. Het was pas veel later op een braderie dat bleek dat mijn leraar Johny Turbo was. Ik herkende opeens die man die met een bak bier op het podium stond te schuifelen en begreep ineens ook zijn zaterdagochtendchagrijn. Als kind besef je een heleboel dingen niet.

Na het concert reed ik opgeladen naar huis terug. Niet omdat de slagwerker in mij wakker was geworden, maar omdat ik met verwonderde blik naar het podium had zitten kijken.  Ik besefte: verwondering slaat de bal nooit mis en blijft ondanks elke leeftijd heerlijk hartverwarmend. 

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 14/10/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...