Zaterdag was ik één van de gelukkigen die aanwezig was bij de première van ‘De exploderend walvismusical’ bij het vroegere jukeboxmuseum. Voor die spetterende opening van het Boulevard Solarseizoen durfde ik het me nog te beklagen dat ik na het jureren van maar liefst acht voorstellingen in de kelder van CC Gildhof in Tielt het idee had om naar nog een voorstelling te gaan kijken. Buiten dan nog!
Zodra ik in de tribune zat, voelde ik dat het wel eens
geweldig zou kunnen zijn. De andere aanwezigen ook met mij. Onbeschaamd
giechelen met het vreemde taaltje die de mensels van het eiland het UUS
brabbelden of met de aandoenlijke flair van Jonas in de walvis. De schaamklak.
De fijne melodietjes. Het serene van het lokale zeekoor.
De voorstelling was uitverkocht. In het publiek ook veel
mensen die Menen niet kennen en onder de indruk waren van de fijne locatie.
Even waanden we ons al op ons eigen Theater Aan Zee in Menen of zo. Wat
ongelooflijk fijn dat dat kan! Zo dicht bij ons eigen oes een totaal
betoverende ervaring. Het fijne is dat je er niet voor op reis hoeft te gaan en
dat je er zelfs niet moet voor betalen.
(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 18/06/26)
