maandag 31 mei 2021

TINE ZIET (273): Genoeg

In het huis waar ik ben opgegroeid, hing er een barometer met een hertenkopje aan de muur. Ik weet niet waar dat gebleven is, maar als kind kon ik er heel gefascineerd naar kijken. Het ging hem in de eerste plaats over dat gewei natuurlijk.  Toen ik de functie van een barometer meer begreep en Armand Pien niet meer met aardappels en lipstift op het scherm verscheen, keek ik toch met meer interesse naar de wijzer van dat ding. Een weersvoorspeller in huis! Stel je voor!

We zijn inmiddels zoveel jaar later en ik heb nog nooit met zoveel wanhoop naar de weerapp op mijn smartphone gekeken als afgelopen weken. Zal het regenen of niet? Het blijft de hamvraag bij alles wat we (proberen te) plannen. We kunnen wel een paar keer zeggen: “Weer of geen weer, we maken er het beste van.” Na een tig aantal keer, werkt die redenering niet meer.  Een regenjas blijkt vaak toch te lekken. Een lievelingsparaplu raakt opeens stuk. Of: goeie moed geraakt een keer op. 

Zo vond ik mezelf moedeloos op mijn plat dak in de gietende regen met een emmer in de hand. Ik bedacht dat er net teveel water op stond en wou het water naar beneden gieten.  Dat deed ik. Wat ik niet wist, was dat mijn kat Frieda de regen in was gelopen en dat ze nu de inhoud van die emmer over zich uitgekletst kreeg. Mocht iemand dit met een drone gefilmd hebben, het zou een hit geworden zijn op YouTube, maar nu was het een absoluut dieptepunt in de relatie tussen mij en mijn kat. Op een gewone dag, zou dit hilarisch geweest zijn, maar in die hoogdagen vol regenval was het ook de spreekwoordelijke druppel in mijn gemoed.

Neerslag doet mijn bloembakken goed. Het zorgt voor een mooie aanvulling van dat karige grondwater waar afgelopen maanden weer over gesproken werd. Voor mijn onzichtbare barometer en stekelige gewei is het genoeg, lijkt me. De bodem kan er weer tegen. Zonnedansjes! Desnoods verplicht in bikini! Nu!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 28/05/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....