maandag 17 mei 2021

TINE ZIET (271): Vrijheid

Ideaal terrasweer was het niet afgelopen dagen. Toch gok ik dat er weinig geklaagd werd hierover. De voorbereiding naar de grote heropening voelde alsof het na maanden eindelijk zomer was: lachende gezichten en een voelbare opgeluchte adem waaronder de straten en pleinen meer kleur kregen. Dat viel nog meer op zaterdag en zondag zelf. Afgeladen terrassen brengen duidelijk meer leven. De kans om eindelijk nog eens uit ons eigen kot een flesje te kraken, het verlangen naar een vers getapte pint, het blij terugzien met mensen naast de eigen bubbel. Er werd hier zo erg naar uitgekeken!

Zelf heb ik nog geen terrasje gedaan. Dat zal niet lang meer duren. Straks mag ik samen met DE SPLEET de aftrap geven van CC ZomerKaffee in CC De Steiger en daar zijn nog wel wat repetities voor nodig als je enkele maanden niet mocht repeteren.

Tegelijk met de opluchting weerklinken ook verzuchtingen van mensen die het eigenlijk niet zien zitten want corona is helaas nog niet verdwenen en de cijfers zijn niet zo gunstig. Bij die mensen is er schrik. Dat valt natuurlijk ook te begrijpen. Daarnaast is er ook de angst om weer tussen anderen te moeten komen. Jij weet van jezelf of je oplet of niet. Of anderen dat doen, is een zaak die je maar moet vertrouwen. Dat voelde ik zelf afgelopen week toen ik in gang in de winkel ongemakkelijk werd van het aantal mensen dat ik moest passeren om bij mijn gewilde product te komen.  Ik betrapte me erop dat ik een sluiproute wou nemen, maar die bracht hetzelfde resultaat te weeg. Dus hield ik mijn adem  in toen ik me alsnog door de gang wurmde want ik had geen zin om op een andere dag terug te moeten komen. Ik moet ook toegeven dat ik dacht: “Als jij straks dat terrasje wil doen of weer eens op restaurant wil gaan, zal je nog vaak je adem moeten inhouden…” Alsof adem inhouden helpt.

Laten we op onze passen letten, terwijl de vrijheid lonkt.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 14/05/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....