maandag 3 mei 2021

TINE ZIET (269): Vanouds

Nu de Paaspauze voorbij is, wordt alles in gereedheid gebracht voor een terugkeer naar vanouds. Al lijkt dat vanouds toch saaier en vergt het creativiteit om die bevrijding op een veilige en reglementaire wijze te vieren. We moeten blijven tellen met wie we afspreken. We worden geacht op onze klok te blijven kijken en afstand is nog steeds een norm. Daarom dat het voor mij niet als een bevrijding aanvoelt. Wel voelt het als een opluchting: een welkom licht aan het einde van de tunnel. Het kan weer! Yes!

Evenwel: om de horeca echt te steunen lijkt het me noodzakelijk dat ik een bubbel van drie kan vinden waar ik bij kan aansluiten. Anders is mijn komst op het terras eigenlijk bij voorbaat al verlieslatend voor de uitbater.  Tenzij ik voor vier drink.  Wat zelfs mij overdreven lijkt. Bovendien zou ik met mijn allenigheid kwade blikken kunnen oogsten bij een volle bubbel die nog een tafel wil scoren. Ik zou hierbij een oproep kunnen doen naar een vaste horecabubbel van drie. Dat lijkt me toch al te wanhopig.

Daarenboven ben ik nogal kritisch. Zo wil ik niemand in dat gezelschap die zeurt over de prijs die gestegen is. Geen enkele crisis wordt opgelost met lagere prijzen. Dat is een nuchter feit. Ook is me op gaan vallen dat ik lichtjes panikeer als ik merk dat mijn gesprekspartner na al die maanden nog niet weet men een mondmasker op correcte wijze moet dragen. Als dat nog geen gewoonte is geworden, vraag ik me af uit welke kelder mijn gezelschap is gekropen. Ook heb ik de laatste maanden zoveel gehoord over vaccinaties en besmettingen dat ik het gewoon eens over koetjes en kalfjes wil hebben. Of over schaapjes mijn part. Als we na al die tijd nog eens uit ons kot mogen komen, laten we het C-woord dan vooral niet al te vaak vallen.

Laat ons kameraadschap vieren met een K. Binnen de perken en met mate. Als we flink zijn, kan het misschien ooit nog als weleer.   

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 30/04/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....