zondag 9 mei 2021

TINE ZIET (270): Instinct

Vorig weekend geraakte ik toch lichtjes in paniek toen ik de krant in handen kreeg. Alles stond in het teken van het moederschap. Even vreesde ik dat ik Moederdag zou zijn vergeten. Voor alle zekerheid vroeg ik het toch aan mijn vriendin die moeder is. Ze stelde me gerust en garandeerde me dat ik niet te laat was om alsnog iets te regelen voor mijn moeder.

Vorig jaar op Moederdag konden we eindelijk nog eens langsgaan. Ik herinner me de opluchting van toen. We mochten weer kopen, mochten op bezoek en hopen op een samen. In een jaar tijd is veel gebeurd. Te veel. Helaas geen samen. Ik zou over mijn eigen moeder kunnen schrijven. Dat deed ik al vaker. Soms zijn er echter zaken die niet op papier moeten worden gelezen, maar tussen de regels worden begrepen. Dat ik blij ben dat mijn moeke dit nog kan lezen, is misschien toch het belangrijkste om mee te geven.

Ooit zei een collega mij dat ik eigenlijk geen goede juf kon zijn voor de jongste leerlingen, omdat ik  geen moeder ben. Dat kwetste me toen en nog steeds.  Ik kan het niet vergeten. Het klopt dat ik geen moederkloek ben, maar maakt me dat een mindere juf?  Is elke moeder dan een goede juf?  Mijn huishoudhulp heeft het steevast over ‘mama’ als ze over mij tegen mijn kat praat. Het klopt wel dat ik Frieda bemoeder, maar ik zie haar meer als een vriendin dan als mijn dochter.

Wat een persoon tot moeder maakt?  Ik weet het soms niet zo goed. Feit is dat ik geen kinderen baarde. Niet omdat ik een hekel aan ze heb, maar omdat ik geen samen vond om er hand in hand naar te verlangen. Op een dag besef je dat je hoe dan ook een moeder voor bijvoorbeeld je eigen moeder wordt. Gewoon vanzelf. Omdat iemand haar eigenlijk ook eens bemoederen moet.  Dat gaat met vallen en opstaan. Soms gaat dat slecht. Soms gaat dat goed. Soit: er is een instinct. Heel misschien is het dat, wat met moederschap wordt bedoeld.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 07/05/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...