dinsdag 25 mei 2021

TINE ZIET (272): Kamperen

Eén van de meest gezongen liedjes in mijn kindertijd ging over kamperen. Ik  betrapte me er vaak op dat ik het uit volle borst zong: “Ja, kamperen is de mooiste zomersport, waardoor je steeds maar jonger wordt.” Afgelopen weekend heb ik daar vaak aan gedacht en ik ben tot de ontdekking gekomen dat het niet meer klopt. Ik ben namelijk nog eens gaan kamperen. Samen met een vriendin had ik al een hele tijd geleden dat weekend in camping In De Nachtegaal in Westouter geboekt, nadat we er eens voorbij gewandeld hadden op een van onze wandeltochten.

Geboekt is geboekt. En weer of geen weer. Daar vertrokken we samen op avontuur. We kwamen in een kleine mooie vintage caravan terecht. Aangezien we allebei geen kampeerders zijn, hadden we ons natuurlijk niet goed voorbereid. Zo hadden we aan wijn, restaurantjes en wandeltochten gedacht bijvoorbeeld, maar niet aan het materiaal dat een goede kampeerder standaard op zak heeft. Het feit dat ik dit nu kan schrijven, bewijst dat we het overleefden. Hoera! Jonger ben ik er toch niet van geworden. Al had dat misschien meer met de huidige omstandigheden te maken en het feit dat het nog lang geen zomerweer is.  

’s Avonds eten op een terras mag dan wel lekker smaken: warm krijg je er niet van. Eenmaal je je niet meer kan verwarmen, is het lastig om te slapen in een koude caravan.  Handdoeken drogen niet. Laat ons vooral niet te veel zeuren, want fijn was het eigenlijk wel om nog eens te giechelen op een camping. Trouwens ’s nachts een uil horen oehoeën boven het dak van je caravan heeft z’n charmes. Oog in oog staan met een eekhoorn tijdens een boswandeling en een fazant zien opstuiven: het is fantastisch om te ervaren.  In je pyjama over het terrein strompelen: nostalgisch.

Maar ook afzien. Dat klopt. Naast het wandelen, blijft kamperen zelf natuurlijk ook een sport. Een sport waardoor je voelt dat je toch ouder wordt.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 21/05/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....