maandag 7 juni 2021

TINE ZIET (274): Artistielastiek

Leerkrachten in het kunstonderwijs worden geacht creatief te zijn. In deze tijden net iets meer. Een heel jaar mochten de leerlingen dramastudio bijvoorbeeld amper bewegen en was hun expressie voor de helft verborgen achter mondmaskers. Een hele uitdaging! Alsof een rij-instructeur  iemand moet leren rijden met een stuur in de handen zonder de rest van de auto erbij. Daarenboven werden groepjes opgesplitst, waardoor ze minder lessen kregen en geen connectie meer hadden met de anderen.

Toen ik merkte dat er een zomerbar kwam op de speelplaats van één van de vestingsplaatsen waar ik werk, kreeg ik het schitterende idee om de ouders uit te nodigen aan die tafeltjes van de bar en de leerlingen te laten optreden rond de tafels. Dat werd helaas niet goedgekeurd. Met ons soort onderwijs volgen we niet de maatregelen van cultuur, niet de klassieke maatregelen van onderwijs en zeker niet die van horeca. Op een terrasje zitten mag. Optreden voor 50 personen voor een podium ook. In het DKO liggen de maatregelen dus net iets anders.

Zo is publiek in de klassen niet mogelijk. En creatief zijn we. Zo zag ik raamconcerten: leerlingen die piano speelden met de ramen open en ‘bubbels’ die moesten reserveren om voorbij dat raam te komen. Een collega stelde smalend voor om oudercontacten te organiseren op een terrasje. Helaas moet dat weer virtueel.  Zelf ga ik met enkele collega’s langs tuinen en drempels van de leerlingen thuis en laat hen daar een korte voorstelling spelen.  Toen ik dat voorstelde aan de leerlingen waren ze in de eerste plaats wat ongemakkelijk. “No way!” Maar na een tijdje werden ze toch enthousiast. Blij eindelijk nog eens voor publiek te kunnen staan.

Zelf heb ik 21 klassen die allemaal een andere aanpak vergen. Maatregelen verschillen van groep tot groep. Ik fiets. Ik film. Ik monteer. Ik stuntel. Ik mail. Ik app. Met alle plezier maar die rekbaarheid raakt op.  Ook bij de collega’s. Daarom: DKO verdient echt een terechte pluim voor ‘artistielastiek’.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 04/06/21) 

1 opmerking:

Mizi Margueron zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....