maandag 18 september 2023

TINE ZIET (389): Gewoon

Tussen hittegolf en stortbui door bedacht ik deze week dat in een tijd met een overaanbod aan soorten brood en ontbijtgranen alles ‘te veel’ wordt. Te warm. Te veel regen. Wat zou ik eigenlijk graag nog eens blij zijn met ‘gewoon’. Je gaat naar de winkel met een lijstje en hoeft niet langer te wikken en te wegen tussen pastasaus met basilicum of pecorino. Er zijn drie potjes doodgewone pastasaus. Merkloos, warenhuismerk en duurder merk. Wanneer is besloten dat chips in dertig verschillende variëteiten moeten worden aangeboden?

We zijn zo verwend en worden de hele tijd voor keuzes geplaatst. Zonder die keuzes zou het winkelen voor mij alvast stukken simpeler zijn. Het bezorgt me stress die ik kan missen als kiespijn. 

 Laatst zette ik een punt achter een project in de woonzorgcentra Andante en Ceres. Ik praatte er met bewoners in kader van de komende ‘Wereld Alzheimer Dag’ over hun eet- en kookgewoontes vroeger en nu. Eén van de meest treffende uitspraken die ik uit de talrijke gesprekken filterde was: “Vroeger was er minder. Nu zijn er teveel tralalaatjes. Mijn eten smaakte mij toch meer zonder al die soorten salaatjes.”

Smaken verschillen en vooruitgang moet er nu eenmaal om een of andere reden ook zijn. Feit is dat de eenvoud voor mij terug mag worden ingevoerd. Zelf hou ik bijvoorbeeld van restaurants die kiezen voor een kleine kaart. De aarde zal er wellicht niet minder om gaan beven. Maar de appreciatie voor wat er is, doet zwemmen als een simpele kwispelende vis.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  15/09/23)    

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (421): Onbezonnen

Nu het weer beter met me gaat, durf ik weer onbezonnen te springen in de dingen. Zo besloot ik afgelopen zondag om met de trein naar Schieda...