De eerste keer dat ik
een kaartje tussen mijn ruitenwisser vond met daarop de mededeling: ‘Wij zijn
geïnteresseerd in uw wagen!’ voelde ik me uitverkoren. Ik dacht: ‘Wat heb ik me
daar toch een mooie vierwieler!’ Ik voelde me bijzonder tot ik bemerkte dat
elke auto in mijn straat zo’n geplastificeerd kaartje gekregen had.
In mijn straat staan
klaarblijkelijk veel interessante bolides. Er worden deze dagen weer kwistig
met van die schreeuwerige kaartjes gestrooid. Kaartjes tussen ramen, tussen
ruitenwissers maar vooral op straat. Mooier nog: ze blijven daar liggen. De
firma die geïnteresseerd is in onze wagens, is overduidelijk niet
geïnteresseerd in onze stoeptegels. Vorig jaar heb ik eens 23 dezelfde kaartjes
in mijn eigen straat opgeraapt. Ik wou ze naar het bedrijf terugsturen want die
kaartjes lijken mij nogal duur en ze waren nog volledig herbruikbaar. Er kwam
geen reactie op mijn mailtje. Nochtans had ik gereageerd op het mailadres dat
op het kaartje zelf stond. Wellicht begrijpen ze enkel ‘autoots'.
Blijkbaar is de
strooiformule toch succesvol. Waarom zou men anders blijven investeren in die
kaartjesverspreiders? De actie zou volgens mij beter resultaat hebben, mocht
men echt ook effectief auto’s selecteren. Ik zou me bijvoorbeeld stukken
unieker voelen als ik er eentje vind, maar mijn buren niet. Meer nog: stel je
voor dat ik de enige in de hele straat ben met zo’n kaartje, ik zou er
misschien wel eens serieus over gaan nadenken mijn auto te koop aan te bieden. Nu
gooi ik de kaartjes bij alle anderen op een hoopje en zie de actie als een
plaag in plaats van een uitgelezen kans.
Hoe roei je zo’n
epidemie uit? Boetes opleggen? Uiteindelijk staan er toch contactgegevens op.
Er moet dus toch te achterhalen zijn wie verantwoordelijk voor het strooigoed
is. Is het aan de bewoners om die kaartjes op te rapen? Misschien. Maar laat de
verantwoordelijken zich ook maar eens bukken. Dat zal ze leren niet zo
selectief te zijn! Of laat ze als straf, dezelfde route bewandelen maar andere
kaartjes bezorgen waarop staat: ‘U bent unieker dan uw wagen. Fijne dag
gewenst!’
(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 30/09/16)
(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 30/09/16)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten