maandag 13 maart 2023

TINE ZIET (364): Vieren

Afgelopen week is mijn teller een cijfertje opgeklommen. Vierenveertig jaarringen tel ik al in die stevige bast van mij! Als ik het de leerlingen vertel, vallen ze vaak steil achterover en roepen verschrikt: “Je bent ouder dan mijn mama en papa!” Zolang ze niet zeggen: “Je bent ouder dan mijn mama en papa samen!” is het goed.  Het is natuurlijk altijd een groot compliment om jonger geschat te worden dan ik ben.

Omdat het de enige leeftijd is waarop vieren naast elkaar staan en omdat ikzelf dringend ook wat meer positiviteit kan gebruiken, heb ik dit levensjaar uitgeroepen tot dat ‘van het vieren’. Ik verplicht mezelf om elke dag iets te vieren. Hoe klein ook. Vieren hoeft niet altijd groots en zonder mate te zijn. Vaak zijn het superkleine en voor een ander onbenullige dingen, maar voor mezelf maakten ze in mijn dag al een wereld van verschil. Een onverwacht leuk cadeautje. Een benzinepomp die me op het nippertje redt van een rood lampje. Een vergeten ui waaruit de lente al geschoten is. Er komt geen confetti aan te pas en meestal wordt er geen glaasje bij gedronken. Het is me extra openstellen voor wat mijn dag iets leuker maakt,  gevoelig zijn voor de kwinkslag, de onverwachte meevaller, de grappige of ontroerende momentopname in mijn dag. Dat ik dat met anderen deel, doe ik alleen maar omdat ik hoop dat anderen ook hun dag meer op die manier zullen overschouwen. Ik kan zeuren over verzuring en over negativiteit. Ik kan er ook doelbewust iets proberen aan doen.

Ik kan het iedereen aanraden. Zonder vierenveertig te zijn. Doordat ik meer vier, vallen mij meer leuke dingen op. Ik stel me meer open naar mensen die me aanspreken op straat en ik maak zowaar weer meer huppelpasjes.  Alle truukjes om wat lichtvoetiger op deze aardbol te zijn, zijn mooi meegenomen. Je hebt er in principe geen lifestylemagazine of wellnessabonnement voor nodig. Alleen het besef dat niet alles om zeep is en dat het geluk soms gewoon voor het oprapen ligt. Als je maar goed kijkt. 

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  10/03/23) 


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (421): Onbezonnen

Nu het weer beter met me gaat, durf ik weer onbezonnen te springen in de dingen. Zo besloot ik afgelopen zondag om met de trein naar Schieda...