maandag 20 maart 2023

TINE ZIET (365): Bekende taart

Zondag haalde ik taart bij de bakker en ik werd na lange tijd nog eens herkend. De vrouw achter de toonbank had ik er nog nooit gezien. Ze was opgetogen dat ze me herkende van in de krant. Ze wist dat ik verhuisd was deze zomer en legde tussen de frambozen ook wat weetjes over mezelf neer die ze gelezen had.  Het was lang geleden dat dit mij overkomen was. Af en toe verrassen leerlingen me met een verwijzing naar een stukje. Ook al is dat inmiddels alweer een tijd geleden.  Dat ik taarten kocht, was ook al een tijd geleden. Enkele leerlingen van me traden op tussen neptaarten en aangezien ik één écht stukje en een doos nodig had, leek het me  fijn om ze dan maar allemaal in de kleedkamer op levensecht gebak te trakteren. Uiteindelijk waren ze toch maar enthousiast aanwezig op een zondagnamiddag!

Terwijl ik met de twee dozen naar mijn huis wandelde, bedacht ik dat ik het soms vergeet dat deze stukjes worden gelezen. En dat ik toch misschien veel bloot geef uit mijn leven. Misschien wel veel te veel. Dat ik frambozentaart koop voor mijn leerlingen als ze optreden bijvoorbeeld. Of dat ik blijkbaar op wandelafstand van een bakker woon. Opeens bedacht ik met schrik dat mensen misschien doelbewust uit mijn leven weg blijven omdat ze bang zijn om in een of ander stukje in de krant te verschijnen. Je zal maar mijn geliefde worden bijvoorbeeld en over jezelf hier moeten lezen. Of – erger! - doodgezwegen worden. Bedolven als het ware onder een lekkere frambozentaart. Alsof je helemaal geen deel uitmaakt van wat ik een week mee maak.

De taarten werden met dat besef elke stap wat zwaarder.  En dit is dan nog op kleine schaal. Stel je nu eens voor dat je echt bekend bent. Je kan maar beter over gebak schrijven. Over hoe je het koopt of maakt. Over hoe je klungelt zonder elektrisch mes  en meegenomen bordjes. Of gewoon over de verrassende heerlijke zoetzure smaak.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  17/03/23) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (421): Onbezonnen

Nu het weer beter met me gaat, durf ik weer onbezonnen te springen in de dingen. Zo besloot ik afgelopen zondag om met de trein naar Schieda...