maandag 21 maart 2022

TINE ZIET (313): Tulp

 Omdat ik zaterdag uitgenodigd was bij een vriendin die ik eigenlijk al in hele lange tijd niet écht gesproken had, ging ik op zoek naar kleurige bloemen. Die breken vaak het ijs. Ik vond mooie tulpen en liet ze inpakken. Ook deed ik mezelf een klein boeketje cadeau. Dus liep ik met twee pakken tulpen in mijn armen terug naar huis. Het was frappant hoe ik de gezichten van de voorbijgangers zag opfleuren als ze mij met die bloemen over straat zagen lopen. Een onbekende vrouw sprak me aan en complimenteerde me met de mooie tulpen. Ik bedankte haar in naam van de bloemen en bedacht dat ik het vaker zou moeten doen: met een mooi boeket over straat lopen. Het deed me goed om mensen zomaar te zien oplichten. Ik fleurde er zelf ook van op.  

Vroeger wou ik altijd een soort van Moeder Theresa zijn. Dat ging me meestal wel goed af. Hoe meer mensen ik wat gelukkiger kon maken, hoe beter want ik werd er ook gelukkiger door. Naarmate ik ouder werd, kwam ik tot de constatatie dat mensen dat dan ook altijd van jou gaan verwachten.  Dat je ze blijer maakt. Ze lijken nooit te verwachten dat het ook eens omgekeerd kan zijn. Dus werd ik maar wat zuiniger met mijn opfleuracties. Niet uit kwade wil of wrok maar om nog genoeg liefs voor mezelf over te houden als ik op het einde van de rit zelf wat extra zachtheid kon gebruiken.

Met deze simpele actie kan het dus weer. Een boeketje kopen. Desnoods voor jezelf. Dan heb je er minstens nog een week plezier van! Wellicht lukt het ook met andere dingen. Ik bedacht wat ik nog allemaal zou kunnen kopen waarmee ik mezelf én anderen een plezier kan doen. Ik overweeg de aanschaf van een goudvis in een bokaal op wielen die ik door de centrumstraten vooruit moet duwen. Of een hele grote slagroomtaart in een doorzichtige doos. Iets kleiners kan natuurlijk ook. Misschien kan het een hype worden: voortaan komen we op straat met een ‘bussel pret’?   

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 18/03/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (421): Onbezonnen

Nu het weer beter met me gaat, durf ik weer onbezonnen te springen in de dingen. Zo besloot ik afgelopen zondag om met de trein naar Schieda...