maandag 25 januari 2021

TINE ZIET (255): Citytrip

Eerder schreef ik al over het belang van bordjes. Zo kan ik er bijvoorbeeld niet bij dat men wandelroutes promoot waarvan de borden niet gecheckt zijn. Het is niet aan mij besteed om met een kaart of met mijn smartphone in de hand te ontspannen: liever kijk ik om me heen. Dus kies ik doelbewust voor uitgestippelde wandelroutes met bordjes. Met alle gevolgen van dien: soms merk ik ze niet op. Zeker niet als er enkele ontbreken. Ik kan dan best moedeloos worden. Zo missen er toch een paar in Lauwe bij het Kortewagenpad en duurde het even voor we op de juiste wagen zaten. Jammer. Eens richting Preshoekwegel zaten we eindelijk goed en vonden het een prachtige route!

Later bezocht ik de verrassende expo ‘City Trip’ in CC De Steiger. Daar werd ook een bordje gemist.  Verbouwereerd zagen we hoe een bezoekster op een kunstwerk ging zitten om naar een filmpje te kijken en dat ze zich even later ook aan het kunstwerk omhoog hees. In shock konden we niets uitbrengen. Wie doet dat nu? Had een bordje met ‘Verboden op de kunstwerken te gaan zitten?’  geholpen? We weten het niet. Maar we hadden in onze verstomming kunnen wijzen.

Nog later las ik op social media verontwaardiging over een reportage van de RTBF over Houthulst. Enkele aandachtige kijkers hadden Menen herkend als achtergrond. Hoe was het nu in godsnaam mogelijk dat de journaliste Houthulst verwarde met Menen? Er staan toch genoeg borden? Ik polste even voorzichtig op Twitter bij een redactrice.  Ze viel uit de lucht en sprak onmiddellijk het persteam aan. Ziehier hun uitleg:  blijkbaar waren ze in alle haast op weg naar Houthulst, maar ze moesten de deadline voor het middagjournaal live halen ergens onderweg. Dus stopten ze dan maar toevallig in Menen.

Wat krijgen we nog op ons bord? Of niet? De tijd zal het ons leren. Maar een citytrip naar onze stad is de moeite voor wie naast de bordjes kan lezen.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 22/01/21)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...