maandag 18 januari 2021

TINE ZIET (254): Vangnet

 

Hopelijk hebben jullie het niet aan de lijve ondervonden: vorige week werden we wakker in een wereld waarin de noodnummers enkele uren niet bereikbaar waren. Er waren alternatieve nummers die we konden gebruiken, maar in geval van nood kijk je niet eerst op internet om te zien of de noodnummers nog wel werken…  Ook al gebruik ik die nummers eigenlijk amper, het voelde voor mij beangstigend te beseffen dat de hulplijnen zelf in nood waren. De overdaad aan fantasie in mijn hoofd bedacht zelfs dat dit een ideaal gegeven zou zijn in een serie of in een film. Net als door een toevallige gifwolk of sabotage in een kerncentrale kan zoiets het hele land lam leggen. Zeker als er op dat moment extra veel ongevallen zouden gebeuren door de eerste echte vrieskou. Gelukkig is mijn verbeelding vaak heftiger dan de realiteit. De storing werd snel opgelost en ik hoorde geen noemenswaardige gevolgen van de panne.

Het is goed een vangnet onder je te weten. Een eenvoudig nummer binnen handbereik.  Wat een ware opluchting te beseffen dat er iets is dat je kan ondersteunen mocht je ooit wat ergs overkomen.  Al hoop je natuurlijk nooit beroep op dat vangnet te hoeven doen. We leven gelukkig in een land met veel soorten instanties die ons hulp kunnen bieden. We zijn ons daar niet altijd van bewust. Het zijn er echt veel! Soms moeten we zelfs naar bepaalde instanties stappen om advies te krijgen over de instanties die ons dan weer verder kunnen helpen.  

Soms heb ik heimwee naar die zorgeloze tijd waarin ik geloofde dat een boodschap in een fles of een paar keer wapperen in een grote kampvuurvlam voldoende was om gered te worden door een bink die er altijd fantastisch uit zie in hoge nood. Het mag dan wel ontzettend naïef zijn geweest, het geloof was groter dan het vertrouwen nu. Want hoe licht ik ook mentaal mag lijken, wie vangt mij op als ik eens onverwacht naar beneden stort?

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 15/01/21)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...