maandag 14 januari 2019

TINE ZIET (149): Schieten


Op Kerst hoorde ik schoten in de trein. Heftig klinkt dat. Geen paniek: er werd niemand geraakt. Toch niet in de reële wereld. Een jongen van ongeveer zestien speelde ongegeneerd een schietspelletje op zijn smartphone met zijn speakers aan. Daartussen gaf hij wellicht via videochat luidop commentaar. Ik zag enkele medereizigers geïrriteerd de wenkbrauwen fronsen en ook ik ergerde me mateloos. Als ik meer moed had gehad, had ik hem erover aangesproken maar ik vond geen doeltreffende zin in mijn hoofd die op een fijne wijze vervatte wat ik over zijn gedrag vond. Even dacht ik eraan om wat tegenwicht te geven door zelf ook lawaai te gaan maken. Dat hadden mijn medereizigers vast niet geapprecieerd.  Na een half uurtje verplaatste hij zich, omdat zijn batterij leeg was en hij een stopcontact zocht. De opluchting was te voelen in de hele coupé.  

Een dag later zat ik op een kerstconcert van Wervik. Dit bij onze jongste leerlingen uit Klankkriebelklas die er voor het eerst fier gingen optreden. Het eerste half uurtje zaten we in het publiek. De dirigent van de jeugdharmonie bewoog zijn handen soms onbewust als luchtgeweren. Dat was de opmerkzame leerling naast me niet ontgaan. Guitig kopieerde hij de handbewegingen van de dirigent en fluisterde er zachtjes “Pang! Pang! Pang!” bij. Hij schoot almaar wilder om zich heen. Wellicht kwam dat ook door de zenuwen. Gelukkig mochten zijn klas toen optreden en was er daarna pauze of het had geen haartje gescheeld of de hele zaal had het gezien. Men had het wellicht niet echt goed begrepen, want alleen wat kinderlijke fantasie heeft die schietbeweging in het dirigeren herkend. Maar de irritatie zou niet zo groot geweest zijn. Er is een groot verschil in schieten bij jongens van zes en van zestien.

Echt heftig wordt het pas als het om levensecht schieten gaat. Als het nu op mensen gaat of bijvoorbeeld op een zeldzame papegaai. Hopelijk is het een minder schietgraag jaar dat begin deze week uit de startblokken schoot.  

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 28/12/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....