maandag 25 oktober 2021

TINE ZIET (292): Onbehaaglijk

Zaterdag had ik met een vriend afgesproken in Gent. We zouden eindelijk nog eens samen op de lappen gaan.  Het liep al mis toen ik de trein twee volle minuten te vroeg zag wegrijden. Toen kreeg ik het gezelschap van een man die net als ik op een stipte trein had gerekend. Hij had er een wandeling op zitten in Rekkem. Eerst voelde ik de drang om hem te negeren en me een uur in mijn boek te verstoppen. Uiteindelijk legde ik het boek naast me neer en had een gesprek met hem.  Hij nodigde me al uit voor een volgende wandeling en gaf me informatie over zijn wandelclub. Hij had geen verkeerde bedoelingen. Hij was duidelijk gewoon op zoek naar een babbel. 

In Kortrijk stapte hij af. Daar vulde de coupé zich met jongeren die op weg waren naar een festival. De sfeer zat er duidelijk in. Heel even dacht ik dat ze net als ik ook gewoon blij waren om nog eens samen uit te gaan. Het duurde niet lang voor ik een onbehaaglijk gevoel kreeg. De feestbeesten zorgden voor loeiharde feestmuziek, hadden lak aan de mondmaskerplicht, ze trommelden hardhandig op de ramen, schreeuwden uitgelaten en klepperden met de tafeltjes. Ze dronken sterke drank en haalden zelfs openlijk hun drugs tevoorschijn. Bij elke halte kwamen er meer bij. Ook al lieten ze de andere mensen in de coupé met rust: de vanzelfsprekendheid waarmee ze de hele trein inpalmden was buitengewoon choquerend. Toen iemand hen erover aansprak dat ze asociaal waren, moesten ze bekennen dat ze dat eigenlijk wel waren, maar dat ze toch in de meerderheid waren. De conducteur bleef wijselijk weg. Mensen stapten vroeger uit de trein.  De muziek werd nog harder gezet. Ik stapte af in Gent, maar zij moesten nog helemaal tot in Antwerpen.

De man die ik normaal zou negeren, bleek natuurlijk geen lastpak te zijn. Het gezelschap waarin ik me eerst herkende, bleek een bende beschonken onbeschofteriken te zijn. Niets is wat het lijkt, maar ik weet het weer: onbehaaglijkheid is een letterlijk adembenemend gevoel. 

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 22/10/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...