dinsdag 5 oktober 2021

TINE ZIET (289): Verkopen

Toen ik daarnet thuis kwam van een deugddoende wandeling in het Preshoekbos, stopte een jonge man zijn auto en stapte zelfverzekerd mijn richting uit. Uiteindelijk gaf hij me zelfs zijn kaartje. Heel even voelde ik me uitverkoren in een film met happy end. Tot ik besefte dat hij als makelaar niet op mij uit was, maar op mijn huis. Ook goed, dacht ik net te laat. Mijn huis moet ik toch ooit wel kwijt. Mezelf liever nu nog niet meteen. Er valt in dit leven nog zoveel te fantaseren over mannen die me in een of andere hartstochtelijke opwelling hun kaartje overhandigen bijvoorbeeld.  Al is dat helemaal niet meer van deze tijd. De enige kaartjes die me nu nog meestal bereiken, zijn die exemplaren die mijn auto beloven te kopen.  Alsof het in dit leven zo makkelijk gaat om spullen te verkopen.

Het is een stiel apart. Zelf slaag ik er niet zo goed in om wat dan ook van mezelf van de hand te doen. Daar ben ik gelukkig lang niet de enige in.  Laatst kreeg ik nog een brief in mijn bus die me een geloof als een huidcrème probeerde aan te smeren. Met een aanlokkelijk flyertje  en een handgeschreven enveloppe.  Zou dat eigenlijk daadwerkelijk kunnen werken? Zouden er  écht mensen zijn die na het ontvangen van zo’n brief over een andere god gaan nadenken? Wellicht wel. Wat heeft het anders voor zin?

In mijn bescheiden ervaring vind je nooit wat je nodig hebt zomaar anoniem in je brievenbus of tussen je ruitenwisser van je wagen. Het staat normaal ook niet zomaar onaangekondigd op je stoep. Nee: om te vinden moet je zelf gaan zoeken en vergelijken. Of gewoon heel goed kijken. Een simpele blik kan je enorm verrijken. We verleren het beetje bij beetje vind ik.  Zo zoeken veel vrienden een restaurant aan de hand van de recensies op het web, terwijl ik liever passeer, kijk en ruik. Op goed geluk. Al gaat dat niet altijd zoals het moet. Soms zijn zintuiglijke receptoren ook een enkel keertje stuk.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 01/10/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...