dinsdag 20 december 2022

TINE ZIET (352): Vrieskou

Het was toch schrikken van die eerste vrieskou. Ook al was het aangekondigd. Er stond een wandeling op het programma en dan is het opeens zoeken naar die warmste jas, de nekverwarmer, het thermisch ondergoed en de wintersokken. Want waar had ik die ook alweer gelegd? De ruiten van de wagen moesten met een ijskrabber aangepakt worden. Bijgevolg was er praktische vertraging. Ook mentaal was het net alsof ik wat vast gevroren was aan mijn keukentafel en al mijn spieren voelden allemaal wat strammer. Temperaturen onder het nulpunt zorgen voor gedonder.

Het is geen toeval: volgende week start de Warmste Week. Dit jaar met een extra trui aan binnenshuis. Er werd voor het thema ‘kansarmoede’ gekozen en voor het eerst springt ook Stad Menen met Jess FM op de kar. Men gaat 5 dagen radio maken in het stadhuis. Hoe kou het ook is, voor veel mensen wordt het dit jaar nog kouder. Dan doel ik nog niet louter en alleen op het besparen op energie. Naast het feit dat een gedeelte van de bevolking figuurlijk in de kou wordt gezet, moet ik ook bekennen dat ik het koud krijg van het nieuws dat afgelopen dagen in de media verscheen in onze regio. Over dodelijke wonderbonen bijvoorbeeld. Of over een kerstmarkt met een bijzonder wreed kantje. Kansarmoede blijft daarenboven meedogenloos zijn tentakels uitslaan.

Het is misschien wishful thinking maar ik denk graag dat het helpt: samen warme liedjes aanvragen en beluisteren. Het zich opwarmen aan verhalen dichtbij de keukentafel. Kleine acties die in onze eigen buurt een verschil kunnen maken. Dat problemen natuurlijk ook buiten onze eigen regio grote proporties aannemen, dat er bijvoorbeeld meer dan één oorlog is en dat zoveel mensen onrecht wordt aangedaan, wil ik zeker niet banaliseren.  Maar als het ineens zo koud is, klopt een bonkend hart dichtbij ons zoveel warmer. Een knuffel in gedachten, is zoveel steviger in vertrouwde armen.  

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  16/12/22) 

 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...