maandag 12 december 2022

TINE ZIET (351): Zand

In mijn droom was er sprake van een lade vol onbetaalde facturen en bijgevolg ben ik nu in de veronderstelling dat die misschien wel eens zou kunnen bestaan in dit nieuwe huis. Want wat stopte ik waar ook alweer? In dezelfde droom werd ook weer zes en speelde onbekommerd in de zandberg die mijn favoriete speelplek was.  Ik ben er van overtuigd dat die zandberg me nu alleen nog zou irriteren. Net als confetti kruipt het overal tussen en laat het bijgevolg ook overal sporen achter. Zouden kinderen in deze hedendaagse tijd überhaupt nog van hun ouders uren en uren in een berg zand mogen slijten? Kan ons meubilair dat nog aan en ons parket? Dat ik één stukje uit mijn droom als realistisch beschouw en het andere deel als gezonde nostalgie, heeft natuurlijk te maken met mijn bewustzijn. In deze realiteit gaat meer denken uit naar het (kunnen) betalen van rekeningen dan aan de heimwee naar de kindertijd.

Nu ik de magische leeftijd van 44 beetje bij beetje dichterbij zie komen, neem ik toch meer vrede met dat volwassen zijn. Misschien zit mijn nieuwe thuis daar voor iets tussen. Ook de opportuniteiten om gewoon te doen waar ik zin in heb, groeien dagelijks. Zo kan ik zomaar besluiten om op de trein te springen in het weekend. Of om na een lange wandeling een pizza te bestellen en die met pijnlijke blaren onderaan mijn voetzolen en nagloeiend op de bank op te eten. Die lade uit mijn droom, zou me natuurlijk beperken in die vrijheid en dan zou ik het met die zandberg moeten doen.

Naast het feit dat ik in mijn nabije omgeving geen zandberg ken om me in te gooien, is er gelukkig ook geen dergelijke lade. Al zit er in elk geklepper van de brievenbus wel ergens een risico tot overschrijving of dreigbrief. Nee, liever steek ik dan toch – zeker met de eindejaarsfeesten in het vizier – de kop in het zand. Denkbeeldig. Want soms ligt nostalgie slordig op een versgepoetste vloer.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  09/12/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...