maandag 26 december 2022

TINE ZIET (353): Spekglad

Een ritje met de trein afgelopen weekend maakte nog eens duidelijk dat we in ons land toch zo slecht voorbereid zijn op weersveranderingen.  Treinen werden bijvoorbeeld afgeschaft door problemen met de vrieskou. Meer dan vierentwintig uur reden er geen treinen tussen Menen en Poperinge door beschadiging van de bovenleiding. Het was wel degelijk koud, maar het kan nog stukken kouder. Dat belooft! Als ons degelijk spoornet nu al sputtert, hoe vergaat het ons als de klimaatschommelingen zich zoals voorspeld blijven uitbreiden? Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we met kwalitatieve materialen en goed doordachte plannen zo weinig marge hebben?

Er zijn allerlei moderne snufjes. Elke dag is er wel ergens een upgrade. Het item ‘weersomstandigheden de baas kunnen’ blijft fluks ter plaatse trappelen.

Zondagavond stapte ik uit in Kortrijk. Na meer dan 6 uur reizen, bleek al bij de eerste stap buiten het station dat alles spekglad was. Ik zag reizigers vallen en nog eens vallen.  Zelf schuifelde ik als een gecrispeerd oud vrouwtje van fiets naar fiets en muurtje naar muurtje tot ik ontdekte dat het stukken makkelijker wandelde op het fietspad. Daar was wel gestrooid. Hoe was eigenlijk buitengewoon onverantwoord dat aan een dergelijk druk station de voetgangers aan hun lot overgelaten waren.

Dit is geen sneer naar de NMBS. Bij de Nederlandse buren werden er ook massaal treinen afgeschaft. Mijn angst beperkt zich niet niet exclusief tot het spoornet. Wat met onze huizen? Hoe worden die weerbaarder tegen regen en wind? Misschien is niet verkeerd dat ingenieurs en projectontwikkelaars zich in de zeer nabije toekomst meer laten inspireren door de accommodatie in Siberië bijvoorbeeld. Of door de bouwplannen van de piramides, die ondanks de hitte en de zandstormen overeind bleven. En nu we toch bezig zijn: schoenen die zich aanpassen aan alle soorten wegdek, waar blijven die?

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  23/12/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...