dinsdag 7 april 2020

TINE ZIET (213): Hoera


Mijn gloednieuwe feestjurk met felle bloemen hangt ontgoocheld in mijn kleerkast. Mijn hippe laarsjes staan met een droevige glans op hun toppen bedremmeld in mijn schoenenkast te wachten. Ze keken er al weken naar uit: naar dat té gekke verjaardagsfeestje van CC De Steiger.  Niet alleen mochten ze fier deel uit maken van de Menense Muzikale Fenomenen, ook stonden ze gewoon paraat voor een fijn dansavondje onder vrienden en vriendinnen. Nu het partijtje werd geannuleerd, is het vol spanning wachten op een nieuwe kans.

Toch wil ik deze week in een lans breken voor het jarige Cultuurcentrum. Want jarig zijn in stilte, zonder publiek is behoorlijk sneu. Ik voel me enorm verbonden met het feestvarken. Niet alleen delen wij hetzelfde geboortejaar. (Gek genoeg ben ik wel al eenenveertig.) We delen eenzelfde soort adem. Niet alleen is het dé plek bij uitstek om theater, muziek of kunst te ontdekken. Het is ook nog eens een ideaal podium voor lokaal talent. Schoolfeesten, kerstconcerten, plaatselijke theatergezelschappen, dansoptredens,… Alles krijgt er een plek. Soms zelfs om gewoon te ontluiken. Als ik bedenk hoeveel leerlingen er al mochten aantreden… Tevens is het ook een ideale plek om een nieuw talent in jezelf te ontdekken. Dit door een van de cursussen te volgen die gretig worden aangeboden.

Iets wat ook meer gebeurt is dat CC De Steiger uit zijn gebruikelijke oevers treedt. Dit met activiteiten buiten de muren. Niet alleen met straattheater, festivals,… maar ook met opmerkelijke evenementen die Menen op de uitdagende en gedurfde culturele kaart zetten. Het wordt niet vaak genoeg gezegd: maar we mogen fier zijn op de jarige!  Ondanks de leeftijd is CC De Steiger nog lang niet aan een midlifecrisis toe. Het is en blijft verfrissend pittig!

Als we nu eens massaal een abonnement nemen op wat het nieuwe seizoen ons aan zal bieden? Als verjaardagscadeau? We zouden er vooral onszelf een groot plezier mee doen. Want het is eigenlijk altijd feest als je naar CC De Steiger bent geweest!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 03/04/20)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....