maandag 16 maart 2020

TINE ZIET (210): Carnaval


Zondag stond ik net als andere jaren paraat voor de carnavalsstoet op de hoek van de Koningstraat en de Weststraat. Het is niet echt een druk punt, dus dat wil zeggen dat ik een goed overzicht heb van alles wat passeert. Toen de bellenman van Wervik passeerde, stond ik er nog alleen. Algauw kwamen er mensen uit de buurt bij. Sommigen bleven vanuit hun deurpost of uit het raam foto’s en filmpjes maken, anderen kwamen ook effectief tot de nadars om snoepjes te vangen of gewoon om te kijken. Jess FM had mij gevraagd of ik live verslag wou uitbrengen via de telefoon wat knap lastig bleek met een trommelkorps en de bulderende beats van carnavalskrakers naast de oren.

Ondanks mijn kritische kijk, moet ik bekennen dat ik het een hele fijne stoet vond. Er waren echt spectaculaire wagens. Er waren originele knipogen naar verschillende stadsbesturen. Kleurrijke kostuums. Er was bovenal enthousiasme. Stadsambassadrice Sofie gooide me een handvol zoetigheid toe. Ik werd met een WC-borstel en roze wangetjes gezegend. De Prins van de Derde Jeugd van Poperinge wou met me op de foto.  Ik ontdekte dat de pofbroek blijkbaar weer helemaal in is en ontmaskerde enkele leerlingen en andere bekenden ondanks hun camouflagepoging.

Tot spijt van wie het benijdt: het fijnste van de stoet dit jaar was niet de stoet zelf. Ook niet het feestgedruis achteraf, want ik bleef braaf binnen. Er was een spontane babbel achteraf met een man uit de buurt die wegens gezondheidsredenen nog amper naar buiten komt maar voor de Carnavalsstoet graag een uitzondering maakt. Uit nostalgische redenen. Hij vertelde dat hij zelf jarenlang in een fanfare speelde en dat het hem dus erg veel doet als er dus een fanfare voorbij marcheert. Het was een onverwacht en welgekomen gesprek terwijl de straat werd opgeruimd. Ik zwaaide hem uit met de uitgesproken hoop hem volgend jaar weer op dezelfde plek te zien. Hij hoopte met mij mee.

Het mooiste aan Carnaval zijn schone ontmoetingen en verhalen die als confetti blijven plakken. Die neemt geen enkele Groene Ridder of windstoot mee.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 13/03/20)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....