maandag 5 februari 2024

TINE ZIET (409): Multitaskend luisteren

Dit jaar dook ik voor het eerst de Gedichtenweek in zonder plannen. Normaal bedenk ik toch op z’n minst iets voor in de klas. Maar omdat we in de laatste lessen zitten voor allerlei verschillende leerlingenoptredens, is het er dit jaar niet van gekomen. Ik was dus wel erg blij dat ik de vraag kreeg om deel te nemen aan de poëzie-voorleesmarathon in een grootwarenhuis in Lauwe. Twee keer ging ik een half uurtje voorlezen. Het bleek toch al enkele jaren geleden dat ik dat nog eens deed: gewoon voorlezen uit eigen dichtwerk

Terwijl de mensen rondom mij hun winkelwagentjes vulden, las ik voor uit oud en nieuw werk. Natuurlijk hebben de meeste mensen ‘geen tijd’ om naar gedichten te luisteren. Het viel mij toch op dat sommige kopers gniffelden toen ze eitjes in hun winkelkar legden of dat ze een paar keer in eenzelfde gang passeerden met hun oren naar de microfoon gespitst. Uiteindelijk willen mensen wel nog graag voorgelezen worden. Het is iets wat toch in ons ingebakken zit. Het roept herinneringen op. Of zo. Maar zelden nemen we er nog tijd voor om er echt voor te gaan zitten.

Waar wordt er nog enkel en alleen maar geluisterd? We zijn het intussen al gewend: poetsen met een of andere podcast op, lopen met muziek op en studeren met een playlist erbij. Onze oren multitasken er lustig op los. We luisteren tegenwoordig altijd in combinatie met iets anders. Gewoon luisteren is er zelden meer bij. Wanneer leggen we onze oorschelpen weer in de watten?

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  02/02/24)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....