maandag 19 februari 2024

TINE ZIET (411): Appels

Zondag bevond ik me volkomen van mijn melk in een filmzaal. Ik zag er ‘The Zone of Interest’. Nu heb ik de gewoonte van een film helemaal uit te zitten als ik in een bioscoop ben. Vooreerst klinkt dat zorgvuldig uitgekozen eindnummer in zo’n zaal toch altijd indrukwekkender dan thuis! Daarnaast ben ik altijd nieuwsgierig of er misschien nog wat komt. Als ik in gezelschap ben, stel ik het op prijs dat ik die kans krijg om te blijven zitten en vooral te blijven zwijgen.

De film beschrijft het leven van het gezin van de kampcommandant van het concentratiekamp in Auschwitz. In de film worden geen beelden uit het kamp getoond. Er is zwarte rook en de illusie. Die is er door de soundtrack die levensechte geluiden uit het kamp laat horen terwijl bijvoorbeeld wordt ingezoomd op bloemenpracht. Een paar nummers uit de film zijn ook gecomponeerd in gevangenschap daar. Eerst voelde ik de walging naar het gezin toe. Op het einde draaide het naar mezelf. Achter mij was men al druk bezig met het analyseren van de film. Ikzelf zat er nog in. Hoe banale dingen zoals het beslissen of er nog een drankje wordt gedronken kan worden beklonken terwijl de namen van verschillende concentratiekampen over het scherm rollen. Hoe ik in een bioscoop kan zitten, terwijl er in zoveel landen mensen gruwelijk worden afgeslacht.

Een mooi beeld in de film is hoe een meisje appels verstopt voor de hongerige joden. Het meisje zou ook echt bestaan hebben. Het is gefilmd als een duistere nachtmerrie. Maar zolang er meisjes en appels zijn, is er licht. En dat geeft hoop.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  16/02/24)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....