dinsdag 2 januari 2024

TINE ZIET (404): Slow motion

Soms vraag ik me af of mensen die belangrijke beslissingen doorvoeren zoals lokale bankkantoren opdoeken en buslijnen afschaffen, bijhouden wat hun beslissingen opleveren. Ik schreef er al eerder over, maar ik kan er maar echt niet bij dat een groot deel van onze bevolking schaamteloos afgeschreven wordt. Laatst nog hoorde ik hoe een bejaarde man in zijn ziekenhuisschortje aan de uitgang van het ziekenhuis werd gezet tot hij opgehaald werd. Een vrouw werd geadviseerd om haar buren haar bankzaken te laten verrichten, nu ze dat zelf niet meer kan doen. Een man geraakt niet meer op het partijtje manillen nu de bus niet meer langs dat traject stopt en vereenzaamt zonder dat lichtpuntje in zijn week.

Onze maatschappij draait op vlotheid en vooruitgang. Die is alleen behapbaar voor wie goed te been en online is. Als advies krijgen die mensen: “Vraag het je kinderen.” Niet iedereen heeft mensen in de buurt om op te rekenen. Niet iedereen geeft ook graag die verantwoordelijkheid uit handen. Zo wil ik best boodschappen doen voor mijn moeder. Als ze me een lijstje geeft. doe ik da erg vlotjes. Maar zij leeft op als ik haar naar de winkel breng en zo zelf kan wikken en wegen. Al gaat dat naar mijn gevoel erg traag. Dat ik meer tijd verlies als ik haar bij haar apotheker af zet omdat ze graag een praatje met hem slaat, weet ik. Niet iedereen heeft net als ik die tijd. 

Voor het nieuwe jaar wens ik dat het voor ons allen weer wat trager mag. Ook dat is ademen en zelfzorg. Al die vooruitgang mag misschien eens in slow motion of waarom niet ook stilstaan?

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  29/12/23)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...