maandag 13 december 2021

TINE ZIET (299): Modder

Toen ik vorig weekend een wandeling maakte aan de Palingbeek, stond de modder me opeens spreekwoordelijk tot de lippen. Paadjes in een bos lijken soms minder glad en zompig als ze bedekt zijn in de mooiste herfstkleuren die er zijn. In elk geval zakte ik opeens met mijn hele voet in de modder en was mijn andere voet het spoor bijster. Enkele tellen probeerde ik stil te staan om zeker niet met mijn andere voet weg te glijden. Heel even maar was ik een standbeeld op een herfsttapijt. Mocht er net een drone gepasseerd zijn, was ik een prachtig beeld geweest.

Hoe lastig zo’n modderwandeling ook is: dat is te horen aan mijn gevloek of mijn veelvuldige stiltes. Als het makkelijk gaat, ben ik een spraakwaterval. Mijn wandelvriendin weet dat al: we wandelen al meer dan een jaar samen en ze daagt me graag uit. Ze vindt het hilarisch om me te horen sakkeren. Hoe zij er altijd in slaagt om  voor zichzelf de minder modderige paadjes te vinden, weet ik niet: want ik stap gewoon achter haar aan. 

Waarom ik weer over wandelen schrijf? Het had ook over mondmaskers voor kinderen kunnen gaan. Aangezien ik zelf geen kind meer ben of nog nooit een moeder ben geweest, kan ik maar gokken wat dat voor een kind precies doet. Ik zou alleen maar kunnen schrijven wat ik denk. Dat is voor mij ook vaak afzien in stilte op een pad waar ik misschien niet had moeten zijn. Of ik had het kunnen hebben over een nieuwe golf. Of over feesten die toch opeens weer minder feestelijk in de oren klinken. Liever doe ik dat niet. Want ook hier zak ik welllicht in weg. Ik ga wandelen om doelbewust te ploeteren. Denken doe ik liever enkel  in mijn hoofd. Dan hoef ik niet steeds mijn schoenen af te borstelen als het toch wat glibberig was. Bovenal: als ik wegzink, toon ik me dus liever niet. Meer nog: ik maak niet graag jullie vloer vuil.  Hoe hard ik ze ook afveeg, aan wandelschoenen kleeft altijd iets.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 10/12/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...