maandag 6 december 2021

TINE ZIET (298): Roze wolk

Afgelopen dagen waren weer een aanslag op mijn relaxorgaan. Leerlingen in quarantaine. Leerlingen uit quarantaine. Annuleringen. Ik kan het eigenlijk allemaal niet meer bij houden. Als daar dan nog bij mezelf een verdacht hoestje bij komt en keelpijn daarbovenop dan is de paniek weer groot. Te groot. We zijn inmiddels weer een test rijker en een angst lichter. Zo rap krijgt dat virus dit monument blijkbaar niet klein.

Terwijl ik ziek in mijn training onder mijn donsdeken in de zetel zat, zwetend met een kannetje thee, kwam ik twee dagen verplicht tot stilstand. Het voelde dubbel. Iemand als ik staat niet graag stil. Ten eerste omdat ik weet dat alles daarna weer dubbel zo snel zal moeten gaan. Ten tweede omdat mijn hoofd een woelige zee is, die altijd in beweging is. Dan moet de rest toch ook mee? Soit, het viel me zwaar. Toen ik ontdekte dat op de website van VRT.nu de film ‘Jeanne Dielman’ terug te vinden was, besloot ik deze film van de Belgische cineaste Chantal Akkerman te bekijken. Ik had er al zoveel van gehoord. Een tergend trage film van drie uur die drie dagen schetst van een huismoeder met een dubbelleven. Het tempo ligt zo laag dat zelfs ik sneller aardappelen schil dan het personage. Maar het werkt: na afloop mag alles weer traag gaan. Meer nog: na de film heb ik heimwee naar de toile cirée van op de keukentafel van mijn ouderlijk huis. De gehaktballetjes van moeke en de postuurkes van mijn meme. Toen was geluk nog heel gewoon een koekje met een gele limonade. Nu is een pak koekjes nog niet genoeg om mij te verblijden en vind ik gele limonade walgelijk.

We wensen onszelf zo graag een grote roze wolk toe waarin we zorgeloos kunnen toeven. Wie goed nadenkt, weet dat wolken slechts tijdelijk en onder invloed rozig kleuren. Geluk is verslavend. Terwijl het spontaan naar ons zou moeten komen, eigenen we het ons meedogenloos gulzig hard toe. Foei!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 03/12/21) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...