maandag 27 januari 2020

TINE ZIET (203): Maskerade


Een opvallend campagnebeeld kondigt in onze stad het carnavalsseizoen aan. Het is een roze affiche met daarop een schattig meisje dat uit een scheur tevoorschijn komt. Het roept bij mij de herinneringen op van verkleden. Als kind vond ik dat ongelooflijk leuk om te doen. In sommige omstandigheden vind ik het nog leuk. Vooral op een podium. Verkleedkledij geeft me vaak wat extra lef. In mijn lessen worden leerlingen meestal ook enthousiaster als de verkleedkoffer open mag. Al zijn er altijd uitzonderingen die het absoluut liever niet doen. Vaak is dat uit een soort van smetvrees. Kleren die anderen hebben aangehad, voelen vies en zijn het misschien zelfs ook.  Onlangs hoorde ik toch van een leerling dat hij liever zichzelf bleef. Alle begrip natuurlijk. Zelf zie ik me trouwens ook niet in het carnavalsplaatje passen. Ik kan niet precies benoemen waarom ik dat denk. Feestjes zijn toch leuk?

Al een paar jaar op rij maak ik er de gewoonte van om naar de stoet te kijken in de hoop aangestoken te worden door een of ander feestvirus. Van de fanfares word ik altijd blij. Van de andere deelnemers in de stoet krijg ik meestal geen waw-gevoel. Dat begrijp ik eigenlijk niet zo goed: er is duidelijk enthousiasme, de kostuums zijn vaak wel fleurig en er zitten echt wel mooie karren bij.  Ik denk dat het de mengelmoes van dreunende muziek is, die me de smaak van verschraald bier in mijn mond giet. Jammer is dat. Ook het weer zorgt meestal voor een opgehaalde neus. Regen. Wind. Koude. Braziliaanse zonnige billen zitten er bij ons niet in. Al zouden die me wellicht ook niet aan het huppelen maken.

Kortom: een Prinses Carnaval zit niet in mijn verlangens opgevouwen. Inspiratie voor een kritische act in de stoet, dan misschien weer wel. Is het prijzenpakket te klein? Houden we almaar minder van maskerades? Wie zal het zeggen? Maar het zou toch zonde zijn als carnaval iets is, dat voorgoed uit ons stadsbeeld zou verdwijnen.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 24/01/20)



Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...