maandag 3 september 2018

TINE ZIET (131): Waw!

Wanneer was de laatste keer dat jij in totale bewondering stond, lezer? Was dat omdat de zon zo mooi onderging? Of was het omdat je oog in oog stond met een immens dier? Hield je een pasgeboren baby vast? Wanneer bewonderen wij nog met open mond?

Afgelopen week betrapte ik mezelf erop dat ik luidop uit mijn lood geslagen was. Verbluft. Dat bij het uitzicht waar ik mezelf had op getrakteerd. Een autorit van Wimereux naar Calais langs de kustlijn. Ik stelde vast dat ik zomaar spontaan langs de kant van de weg was gaan staan, dat mijn mond openviel en dat ik “Waw!” stamelde bij de aanblik van wat er door mijn voorruit was te zien. Ik stapte uit. De weg was verder leeg. Ik keek mijn ogen uit mijn lijf. Hoe ik ook probeerde: het beeld kreeg ik niet gefotografeerd. Schitterend.

Je hoeft niet eens ver te rijden om zo’n prachtig landschap te zien. Terwijl ik me wist op te laden aan de schoonheid die ik zomaar voorgeschoteld kreeg, bedacht ik met schrik dat me ook schuldig voelde. Ik was met de auto helemaal hierheen gereden. Zo onschuldig was dat niet. Ik dacht aan de uitlaat. Aan de diesel. Aan alle mensen zonder vakantie. Er sijpelde steeds meer grijs in mijn euforisch gevoel. Waarom kon ik niet enkel meer genieten? Toen ik nogmaals keek, verplichtte ik mezelf om alle schuldgevoel in de auto achter te laten en me weer te laten leiden door het verwonderingsgevoel. Zoveel moeite was dat uiteindelijk niet: het vergezicht was zo groots. Toen ik later terug aan het rijden was, kwam het schuldgevoel weer zachtjes terug. Ik kreeg het niet meer volledig weggedrukt.

Vertel me, lezer, heb jij dat ook? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen zich hierin zal herkennen, maar ik hou me sterk bij de gedachte dat er toch enkelingen zijn die dit ook ondervinden. Kunnen we nog onbekommerd zorgeloos verwonderen zonder flardje grijs in onze gedachten te zien?  Ik wens het ons in elk geval toe. We moeten ons nog mogen toestaan onder de indruk te zijn. Want stel je je eens voor hoe grijs en kleurloos het hier zonder verbazingwekkende beelden zou zijn. Perplex staan lijkt me noodzakelijk voor een mooie gratis portie gelukzaligheid.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 31/08/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...