maandag 7 mei 2018

TINE ZIET (116): Blootje


Deze dagen loop ik mezelf weer wat voorbij met een teveel aan activiteiten. Het is druk op het werk en in mijn hoofd en bovenal zijn er gewoonweg veel te veel leuke activiteiten gepland met mijn familie en in mijn stad. Daardoor komt het dat ik soms niet op mezelf lijk. Daardoor komt het ook dat ik gisteren in de broodjeszaak een ‘blootje’ bestelde in plaats van een broodje. Een ‘blootje tropico’. Met rode wangen verliet ik haastig de zaak en ik bedacht dat mijn verspreking misschien ook niet zo toevallig was. Misschien snakte ik naast het gewone broodje ook naar een tropisch eiland waar ik schaamteloos kan ontspannen. We hadden de zon even op haar hoogtepunt, ze verdween en liet een lightversie van zichzelf achter om ons aan op te laden. We hebben het weer koud, de benen worden weer bedekt en we jammeren weer in plaats van ons gewillig uit te strekken in het groene van het gras. Verlangen we niet allemaal stiekem naar een ‘blootje tropico’?

Terwijl ik dit schrijf vallen regendruppels uit de lucht. Ik hoor het water kletteren tegen mijn ruit en ik zit op mijn eigen eiland in mijn huis. De avond valt. De kat snort naast me en wiebelt een klein beetje vervaarlijk met haar staart als ik haar aai. Op mijn hoede ben ik en ik geef het toe: ik denk al vaag aan morgen en wat er van me zal worden verwacht. Ik geniet nog van de rust die me vandaag nog gegund is. Straks ga ik dobberen in een zee van de meest bizarre dromen. Dat weet ik nu al, zo gaat het al jaren. Wie eens vrijwillig wil figureren in mijn nachtelijk onderbewustzijn mag gerust auditie komen doen. Maar kom dan achteraf niet bij mij klagen over welke rol je daar werd toebedeeld. In mijn dromen loopt er werkelijk niets gesmeerd.

Wat een bekentenissen hier! Eigenlijk zet ik me wekelijks voor jullie in mijn blootje bedenk ik hier aangekleed. Ik bepaal alleen welk stukje ik van mezelf laat zien. Wie niet kijken wil, hoeft me niet te lezen. Dat ik tot deze dit stukje kom dankzij een doodgewoon verstrooid belegd broodje met ananas, kaas, cocktailsaus en hesp. Nu ben ik natuurlijk heel erg nieuwsgierig naar wat een ‘blootje préparé’ in mijn hoofd zal doen.  Ik hou jullie vanzelfsprekend op de hoogte!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 04/05/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....