maandag 11 december 2023

TINE ZIET (401): Onveilig

Toen men zoveel jaar geleden wegen begon aan te leggen en een beetje later ook parkeerplaatsen ging aanleggen, was moeilijk te voorspellen dat de voertuigen almaar breder zouden worden. De meeste vooruitgang maakt compacter… Er zijn nog praktische dingen in verband met auto’s die moeilijk te voorspellen waren. Zoals dat een gezin met meerdere kinderen een grotere wagen nodig heeft om de kinderen reglementair te kunnen vervoeren of dat een basisgarage niet groot genoeg is voor twee gezinswagens. De gevolgen zijn bijvoorbeeld dat parkeerplaatsen ineens lijken te krimpen, dat auto’s het moeilijker hebben met tegenliggers en geparkeerde auto’s langs de kant van de weg en dat één parkeerplaats voor de deur erg weinig is. Ook mocht ik deze week nog eens aan de lijve ondervinden dat de auto’s van tegenwoordig amper plaats voor fietsers overlaten als er geen fietspad is voorzien. Laat staan voor bakfietsen of cargobikes. Zelf moest ik met de fietsende studenten uitwijken naar het voetpad om vooruit te geraken.

Het werd op een bewonersvergadering al eens voorzichtig uit de doeken gedaan, maar nu is het ook officieel: de overweg op de Hogeweg wordt afgesloten met heel veel zorgen en paniek tot gevolg. Het feit dat er vlakbij een school is, maakt de zaak niet eenvoudiger. Als buurtbewoner kan ik alleen maar zeggen dat het nu vaak al bijzonder onprettig is om te vertrekken of thuis te komen. Onveilig ook.  Ik heb geen Nostradamusallures, maar wat de vooruitzichten zijn voor komende tijd zijn ook zonder glazen bol in te schatten.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  08/12/23)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...