maandag 19 juni 2023

TINE ZIET (378): Smeltweer

 Hoewel we er allen zo hard naar hebben uitgekeken, schijnt de zon te hard. Elk jaar schijn ik om een of andere reden te vergeten dat verzengende zonnestralen bij mij een schaamteplek aan viezigheid creëren. Gênante zweetvlekken op meubilair en in kleren. Ontstoken insectenbeten. Een spontaan spoor van mieren tussen kieren. Vuilniszakken die van de maden wemelen.  Ook elke zomer het besef dat er geen kleren zijn zonder aanstoot waarin je zonder figuurcorrigerend ondergoed bijvoorbeeld op een fiets kan in bewegen. Een loom lichaam dat opzwelt en aanspoelt. Zonder meer. Voeten die ik liever bedekt hou. Nachten waarin je de rimpels in je lichaam draait. Wat zijn de voordelen van zomerweer weer? Behalve dan de fijne koelte in een huis, waarin het licht door luiken opeens heel anders valt. Het terrassen met vriendinnen tussen al je buren. Tuinfeestjes en grillparty’s bij de vleet. Festivals met zomerhoedjes. Eindelijk nog eens een natuurlijke dosis vitamine D.

Terwijl ik dit schrijf druppel ik met mijn vingers mee. Kat Frieda trippelt van kamer naar kamer en zucht.  Ze zoekt opeens weer de koelte van de vensterbank op en kijkt me beschuldigend aan omdat ik niet net als haar helemaal bedekt ben met haar.  Ik kan het me niet meer voorstellen hoe het is om in deze omstandigheden boven studieboeken te moeten hangen en te leren. Nog minder om zware fysieke arbeid te verrichten.  Wegenwerken verrichten in beschermende kledij bijvoorbeeld. De hele stad lijkt zowaar een werf. Overal ligt zand. Alsof onze stad de ambitie heeft tot strand. Boulevard Solar op eigen stoep. Met de mogelijkheid tot binnenblijven om de schandvlekken niet nog verder te verspreiden.  Want stel je voor: met z’n allen in badkledij de pakketbezorgers moeten begroeten mag dan wel tot de verbeelding spreken, het zou in veel gevallen ook zorgen voor een -  trouwens volkomen onterecht - onbehaaglijk gevoel.

  (verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  16/06/23)        

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (421): Onbezonnen

Nu het weer beter met me gaat, durf ik weer onbezonnen te springen in de dingen. Zo besloot ik afgelopen zondag om met de trein naar Schieda...