maandag 7 februari 2022

TINE ZIET (307): Hoofdkantoor

Elke keer als ik naar mijn moeder ga, kan ik heel goed de bus van het ziekenfonds zien. Ik heb daar verder geen zaken mee, maar vandaag wapperde een blad op de plaats van de bus. Nieuwsgierig als ik ben, was ik benieuwd naar de boodschap die op dat blad stond. Er stond geschreven dat de bus er voortaan niet meer is en dat de briefjes in de bussen van de aangrenzende gemeentes welkom zijn. Fijn voor wie mobiel is. Voor wie het lastiger heeft, is het natuurlijk weer een hindernis in het leven van elke dag.

Het excuus dat er nog weinig briefjes worden uitgereikt, houdt geen steek: in de tijd dat ik het briefje zag wapperen zag ik zeker meer dan twintig mensen voor een verdwenen bus staan. De meesten te voet. Even naar de andere bussen wandelen of fietsen, is misschien gezond maar niet iedereen gegeven. 

Eerder schreef ik hier al over wegtrekkende bankfilialen en geldautomaten. Dat mensen die hun hele leven gewerkt en gezorgd hebben ineens in de kou staan als ze niet in de buurt van hoofdkantoren wonen of geen internetgebruikers zijn. In dit geval vind ik het eerlijk gezegd nog kwalijker. Ziekenfondsen zijn er toch net om mensen te helpen als ze door één of andere omstandigheid ineens niet meer zo gezond zijn? Ik begrijp de hang naar mooiere en moderne kantoren. Ik begrijp dat het financieel misschien niet haalbaar is om kleine kantoren open te houden. Evenwel zouden er in deze situatie toch betere oplossingen kunnen zijn? Een vrijwilligersdienst die briefjes ophaalt uit vaste brievenbussen bijvoorbeeld?

Ik zou het nog kunnen hebben over zorginstanties, vrijwilligersdiensten voor zieke en vereenzaamde mensen bij hun personeel en vrijwilligers die de druk zo opdrijven om alles elektronisch en met grotere tijdsdruk af te werken zodat ze het niet meer zien zitten om te zorgen. Het is buitengewoon bedroevend: een hoofd dat het almaar meer wint van het hart.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 04/02/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (418): Madeliefjes

  Op eerste dag dat ik de lente voelde, bezocht ik met mijn moeder mijn vader. Nu ze niet meer met de fiets rijdt, geraakt ze er zelf niet m...