maandag 4 juli 2022

TINE ZIET (328): Flora

 Gisteren verzamelde ik in een doos de plantjes die ik afgelopen schooljaar goed heb verzorgd in mijn klas in Moorsele. Wat blijkt? De vijf potjes waren nog volop groen en springlevend. Sommigen waren warempel verdubbeld qua omvang. Bij deze is dus bewezen dat ik het wel degelijk kan. Thuis lukt het me al mijn hele leven niet zo goed. Cactussen gaan rotten. Kamerplanten krijgen bruine randen. Zelfs vetplantjes gaan er slapjes bij hangen.  DE blijvers zijn meestal nep. Wellicht heeft de plek van de stek invloed op het groeiproces. In mijn klas stonden ze als echte zonnekloppers achter ramen die mooi de zon konden vangen. Of werden ze mooier door al dat lesplezier?

 Inmiddels zijn de plantjes op goed geluk verpot naar een grotere pot. Stekjes van de sanseveria heb ik apart verplant. Ik neuriede er warempel een vrolijk liedje bij. Mijn moeder die dit zal lezen, zal er ongetwijfeld ontroerd een traan bij plengen terwijl ze fier kijkt naar haar eigen balkon. “Eindelijk lukt het de jongste ook om wat extra groen te kweken zonder dat ik moet reanimeren!” Zou ik dan eindelijk toegetreden zijn tot de volwassenwereld?  Natuurlijk moet ik nog niet te voorbarig juichen. Ze moeten deze zomer overleven. Verder groeien. Niet te scheutig met water. Ook niet te karig. Bovenal dus vooral die plek vinden waar ze nog groter kunnen worden.

Straks verpot ik mezelf samen met hen naar een nieuwe stek. Dat het er een prachtige oase mag worden vol krukjes groen.  Ik hoop er zelf ook nog meer te bloeien. Hoopvol kijk ik de toekomst tegemoet. Schenk me gerust wat extra potjes of een afstammeling van jouw trouwe keukenplant. Hoe meer flora rondom mij, hoe meer ik me - zelfs met hangers - weet omarmd. En wie weet, ga ik er na enige tijd ook tegen praten. Als de kat ze intussen niet gulzig heeft opgepeuzeld en uitgespuugd.

Leven in het groen, we zouden het allemaal meer moeten doen.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 01/07/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...