maandag 13 juni 2022

TINE ZIET (325): Afgeschreven

Als er iets is wat de pandemie me heeft geleerd is het ‘selecteren’. Bewuster kiezen voor mensen en dingen. We moesten het in eerste instantie zelfs van de overheid doen. Het werd ons opgedrongen. We hadden een zeer kleine bubbel op te vullen en stonden opeens voor de keuze: wie staat eigenlijk het dichtst bij mij? Aan wie heb ik nu eigenlijk het meest? Met wie heb ik meer plezier? Wie vertrouw ik het dichtst bij me in de buurt? Die selectie had echter ook gevolgen. Levens kronkelden verder en hindernissen werden genomen in een kleine kring, die na een tijdje ook wel behaaglijk begon te voelen. Té behaaglijk om iedereen ineens weer toe te laten. Ik zal daar vast niet de enige in zijn. Soit. Het vraagt ineens soms moeite om bij anderen te zijn. Vooral als die anderen onbekenden zijn. Zo moest ik afgelopen weken al twee keer een beetje slepend naar een feestje. Onterecht. Het bleek telkens erg fijn om er te zijn.

Het leren selecteren heeft echter ook voordelen. Vooral nu ik in een fase van het leven ben waar ik me van spullen moet ontdoen en weer wil investeren in andere dingen. Ik schipper naarstig tussen containerpark en tweedehandssites: een thuis moet worden leeg gemaakt en een ander huis moet worden ingevuld. Dit in een tijd van wikken en wegen. Ik moet bekennen dat het nooit eerder zo simpel was om spullen op te geven.  Met gemak ontdoe ik me van papieren herinneringen. Meubels met sentimentele waarde worden nu ook opgegeven.

Spullen zijn gelukkig geen mensen. Een containerpark voor verlepte vriendschap is er niet. Dat is misschien maar goed. Anders woonde ik ongetwijfeld inmiddels zelf daar. Hier zit ik tenminste nog tussen de bananendozen en de plastic boxen. Tussen verlangens en verleden. En als ik word gekozen: op een aardig feestje waar ik altijd weer even in moet komen.  Dankbaar dat ik werd geselecteerd in een wereld vol ‘afgeschreven’.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 10/06/22) 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...