maandag 8 januari 2018

TINE ZIET (99): Koala

Een leraar op het conservatorium vertelde ons ooit dat er in elk mens een dier verscholen zit. Als we goed naar iemand kijken, kunnen we na een tijdje een dier in iemand herkennen. Het klopt. Als kind had ik dat al door. Zo zag ik een schildpad in onze leerkracht economie en een chimpansee in onze leraar geschiedenis. Maar welk dier was ik nu zelf?

Soms bedenk ik met schrik dat anderen een heel ongezellig beest in mij herkennen. Zo werd ik door een ex vergeleken met een cavia. Griezelig. Het klopte als ik met zijn ogen naar me keek. Vaak begluur ik mijn spiegelbeeld en spot in mij een koala. Een panda ook heel soms. Maar over die koala wil ik het bij het begin van dit nieuwe jaar hebben.

Eén van de mooiste beelden die ik afgelopen week zag passeren was een filmpje uit de Zoo. Daar kwam een babykoala voor het eerst uit de buidel van zijn mama gekropen. Dat ik me niet goed in mijn vel voelde toen ik de beelden te zien kreeg, heeft er natuurlijk ook wel mee te maken, maar de tranen biggelden over mijn wangen. Soms heb ik blijkbaar een ongemakkelijk vel nodig om mezelf weer als koala te zien.

Vergis jullie niet! Inmiddels weet ik dat een koala allesbehalve lief en schattig is. Dat het een beest is dat heel erg venijnig uit de hoek kan komen. Dat het maar blijft eten van iets dat het praktisch niet kan verteren. Om eucalyptusbladeren te verteren, is er namelijk een volle week nodig. Al maken die pluizige oren heel veel goed. En wat zou ik graag eens uit een buidel naar het volle licht kruipen!

Vertel het me gerust eens als jullie me nog een keer zien. Goed als ik mezelf nog eens verlies. Welke dieren zijn er nog onder mijn huid gekropen?




(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 05/01/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...